سفارش تبلیغ
صبا ویژن

افتادگی پا

افتادگی پا (گاهی اوقات به آن افتادگی پا یا افتادگی پا نیز گفته می شود) ناتوانی در بالا بردن جلوی پا به دلیل ضعف یا فلج عضلات و اعصاب بلند کننده پا است. افت پا به خودی خود یک بیماری نیست، بلکه نشانه یک مشکل بزرگتر یا وضعیت پزشکی است.


 

شما می توانید افت پا را با تأثیر آن بر راه رفتن خود تشخیص دهید. فردی که دچار افتادگی پا است ممکن است هنگام راه رفتن انگشتان پا را در امتداد زمین بکشد زیرا نمی تواند جلوی پای خود را با هر قدم بلند کند. برای جلوگیری از کشیدن انگشتان پا یا زمین خوردن، ممکن است زانوی خود را بالاتر ببرند یا به جای آن پای خود را در یک قوس پهن بچرخانند. این راه رفتن پله ای نامیده می شود و مکانیزمی برای مقابله با مشکلات افتادن پا است.

 

 https://www.saebo.com/blog/get-back-feet-exercises-foot-drop/

 

علل افتادگی پا

سه دلیل اصلی برای ضعیف شدن اعصاب یا ماهیچه ها وجود دارد که منجر به افتادگی پا می شود:

 

1: آسیب عصبی. عصب پرونئال عصبی است که با ماهیچه هایی که پا را بلند می کنند ارتباط برقرار می کند. آسیب به عصب پرونئال شایع ترین علت افتادگی پا است. عصب از پشت زانو به سمت جلوی ساق پا میپیچد و نزدیک به سطح مینشیند و آسیب دیدن آن را آسان میکند. آسیب به عصب پرونئال می تواند ناشی از آسیب های ورزشی، جراحی تعویض مفصل ران یا زانو، گچ گرفتن پا، زایمان یا حتی روی هم زدن پاها باشد.

 

2: اختلالات عضلانی وضعیتی که باعث می شود عضلات به آرامی ضعیف یا بدتر شوند نیز می تواند باعث افتادگی پا شود. این اختلالات ممکن است شامل دیستروفی عضلانی، اسکلروز جانبی آمیوتروفیک (بیماری لو گریگ) و فلج اطفال باشد.

 

3: اختلالات مغزی یا ستون فقرات. شرایط عصبی نیز می تواند باعث افتادگی پا شود. شرایط ممکن است شامل سکته مغزی، مولتیپل اسکلروزیس (MS)، فلج مغزی و بیماری شارکو ماری توث باشد.

 

 https://nilsar.com/default.aspx?page=post&postids=54

 

افت پا چگونه درمان می شود

درمان افتادگی پا مستلزم درمان بیماری زمینه ای است که باعث آن شده است. در برخی موارد افت پا می تواند دائمی باشد، اما بسیاری از افراد قادر به بهبودی هستند. چندین روش درمانی وجود دارد که می تواند به افتادگی پا کمک کند:

 

 

 

1: جراحی

اگر افتادگی پای شما به دلیل گیرکردن عصب یا فتق دیسک باشد، احتمالاً برای درمان آن جراحی خواهید کرد. اگر ماهیچهها یا تاندونها مستقیماً آسیب دیدهاند و باعث افتادگی پا میشوند، ممکن است جراحی برای ترمیم عضلات ضروری باشد. در موارد شدید یا طولانیمدت، ممکن است برای جوش دادن استخوانهای مچ پا و پا و بهبود راه رفتن، جراحی انجام دهید.

 

 

 

2: تحریک الکتریکی عملکردی

اگر افتادگی پای شما به دلیل آسیب به عصب پرونئال باشد، تحریک الکتریکی عملکردی ممکن است جایگزینی برای جراحی باشد. می توان یک وسیله کوچک را درست زیر زانو پوشید یا از طریق جراحی کاشت که عملکرد طبیعی عصب را تحریک می کند و باعث انقباض عضله و بلند شدن پا در حین راه رفتن می شود.

 

 

 

3: بریس یا ارتز مچ پا (AFO)

استفاده از بریس یا AFO که پا را در وضعیت طبیعی نگه می دارد، یک درمان رایج برای افتادگی پا است. این دستگاه پا و مچ پای شما را تثبیت می کند و قسمت جلوی پا را هنگام راه رفتن بالا نگه می دارد. در حالی که به طور سنتی پزشکان آتلهای سفت و حجیم را برای داخل کفش تجویز میکردند، SaeboStep یک گزینه سبک وزن و مقرون به صرفه است که در خارج از کفش پشتیبانی میکند.

 

 

 

4: فیزیوتراپی

درمان برای تقویت عضلات پا، مچ پا و ساق پا، درمان اولیه برای افتادگی پا است و به طور کلی علاوه بر گزینه های درمانی ذکر شده در بالا تجویز می شود. تمرینات کششی و دامنه حرکتی نیز به جلوگیری از ایجاد سفتی در پاشنه کمک می کند.

 

 

 

تمرینات توانبخشی برای افتادگی پا

ورزشهای خاصی که عضلات پا، مچ پا و ساق پا را تقویت میکنند میتوانند در برخی موارد به بهبود علائم افتادگی پا کمک کنند. ورزش ها برای بهبود دامنه حرکتی، جلوگیری از آسیب، بهبود تعادل و راه رفتن و جلوگیری از سفتی عضلات مهم هستند.

 

هنگام درمان افتادگی پا، ممکن است با یک فیزیوتراپیست کار کنید که به شما کمک می کند تا تقویت عضلات پا، ساق پا و مچ پا را شروع کنید. توانبخشی برای افتادگی پا می تواند یک روند کند باشد، بنابراین فیزیوتراپیست شما احتمالاً توصیه می کند که به انجام تمرینات تقویتی در خانه به تنهایی ادامه دهید.

 

با ثابت نگه داشتن تمرینات خود در خانه، می توانید شانس خود را برای بهبود موفقیت آمیز پس از افتادگی پا به حداکثر برسانید. تقویت ماهیچه های ضعیف شده به شما این امکان را می دهد که عملکرد طبیعی خود را بازیابی کنید و امیدوارم دوباره به طور عادی راه رفتن را شروع کنید.

 

مانند هر برنامه ورزشی، لطفاً قبل از شروع با متخصص مراقبت های بهداشتی خود مشورت کنید. اگر هر یک از تمرینات زیر باعث درد یا آسیب به بدن شما شد، لطفاً فوراً آن را متوقف کنید. برای راهنمایی و ایمنی بهتر است با یک متخصص آموزش دیده کار کنید.

 

 

 

کشش حوله

1-حوله کش

روی زمین بنشینید و هر دو پا را مستقیماً در مقابل خود قرار دهید. حوله یا نوار ورزشی را در اطراف پای آسیب دیده حلقه کنید و با دستان خود را روی انتهای آن نگه دارید. حوله یا بند را به سمت بدن خود بکشید. 30 ثانیه نگه دارید. سپس به مدت 30 ثانیه استراحت کنید. 3 بار تکرار کنید.

 

 

 

سنگ های انگشت پا تا پاشنه

2-پنجه-پاشنه-سنگ

در مقابل یک میز، صندلی، دیوار یا یک جسم محکم دیگر که می توانید برای حمایت از آن بگیرید، بایستید. وزن خود را به سمت جلو تکان دهید و روی انگشتان پا بلند شوید. این پو را نگه دارید