سفارش تبلیغ
صبا ویژن

هارد اکسترنال یا فلش مموری

نبرد حافظه‌ها، هارد اکسترنال یا فلش مموری 

 

 

امروزه ما در میان خرواری از داده‌های دیجیتالی همچون عکس، فیلم، فایل متنی و... زندگی می‌کنیم. بخشی از این اطلاعات حکم دفترچه خاطرات را دارند و لحظات به‌ یاد ماندنی زندگی را به تصویر می‌کشند. برخی دیگر از اطلاعات، زندگی حرفه‌ای و کاری ما را دربر می‌گیرد. از این رو نگهداری و محافظت از این داده‌ها اهمیت زیادی برایمان دارد.

کمپانی‌های مختلف انواع تجهیزات را برای ذخیره و نگهداری اطلاعات ساخته‌اند که از جمله عمومی‌ترین و کاربردی‌ترین این تجهیزات می‌توان به هارد اکسترنال و فلش مموری اشاره کرد، دو وسیله‌ای که بسیاری از ما در انتخاب بین یکی از این دو کالا همواره تردید داریم؛ اما همه چیز به نیازتان برمی‌گردد.

 

فلش مموری

حجم

فلش مموری‌ها حافظه‌هایی هستند که در حجم‌های 4 تا 128 گیگابایت و 256 گیگابایت ساخته می‌شوند. با توجه به حجم داده‌های امروزی، حافظه نه‌چندان زیاد فلش مموری، گزینه مناسبی برای بک آپ گرفتن از داده‌ها نیست. البته شرکت کینگستون سال گذشته فلش مموری با حجم 1 و 2 ترابایت ساخته است اما این فلش مموری‌ها قیمت فوق‌العاده بالایی دارند. فلش مموری 1 ترابایت کینگستون قیمتی حدود 726 دلار دارد و نمونه 2 ترابایتی 1372 دلار قیمت گذاری شده است. بنابراین خرید فلش مموری با این حجم شاید برای عده زیادی در حد یک رویا باقی بماند.

با این اوصاف اگر داده‌های شما چندان حجیم نیستند، انتخاب فلش مموری عاقلانه است اما اگر حجم داده‌هایتان بالاست بهتر است به فکر خرید یک هارد باشید زیرا هم حافظه خوبی در اختیارتان قرار می‌دهد و هم با توجه به حافظه‌اش، قیمت مناسب‌تری نسبت به فلش مموری دارد.

از طرفی اگر نیاز دارید که دائما داده‌هایی با حجم متوسط را جا‌به‌جا کنید و سرعت هم برای شما اهمیت دارد خرید یک فلش مموری 128 گیگابایت به همه نیازهای شما پاسخ می‌دهد.

سرعت

سرعت بسیار بالا از جمله مهم‌ترین مزایای فلش مموری است. حتما شما هم از سرعت بالای SSDها نسبت به هارد (HDD) شنیده‌اید. درواقع یک SSD از چندین فلش مموری که به صورت سری به هم متصل شده‌اند ساخته می‌شود به همین دلیل سرعت بسیار بالایی را ارائه می‌دهد.

به دلیل سرعت بالای فلش مموری‌ها اگر نیاز دارید که روزانه اطلاعات کم‌حجمی مانند عکس و یا فایل‌های ورد یا پی‌دی‌اف و... را بارها و بارها و به سرعت بین سیستم‌ها جابه‌جا کنید، بهتر است به انتخاب یک فلش مموری فکر کنید.

اندازه

سایز کوچک فلش مموری یکی از بهترین ویژگی‌های این نوع حافظه است. فلش مموری‌ها در اندازه‌های بسیار کوچک از یک بند انگشت تا نهایتاً یک انگشت دست ساخته می‌شوند. بنابراین اگر حمل ساده و بی‌دردسر حافظه برای شما اهمیت دارد، خرید فلش مموری گزینه مناسبی است.

قابلیت otg

اتصال فلش مموری به گوشی یکی از برتری‌های این نوع حافظه نسبت به سایر حافظه‌های ذخیره‌سازی است. به‌این‌ترتیب می‌توانید حافظه مناسب و کوچکی را همواره همراه گوشی خود داشته باشید تا کمبود حافظه داخلی را تا حد زیادی جبران کنید.

 فلش مموری 16گیگابایت Sandisk مدل ULTRA DUAL DRIVE M3 از جمله پرفروشترینفلشمموریهای دارای قابلیت otg موجود در بازار است.

 

هارد اکسترنال

حجم

هاردهای اکسترنال در حجم‌های 1 ترابایت تا 8 ترابایت (نهایت 20 ترابایت) ساخته می‌شوند که بیشتر هاردهای 1 ترابایت از پرفروشترینهاردهایاکسترنال هستند. بنابراین هارد اکسترنال گزینه بسیار مناسبی برای پشتیبان گیری از داده‌ها حیاتی و حجیم شماست.

با وجود حجم چند برابری هارد اکسترنال نسبت به فلش مموری، نمی‌توان انتظار حافظه‌ای با اندازه کوچک را داشت.

خرابی

ماهیت مکانیکی هارد اکسترنال یکی از بزرگ‌ترین مشکلات این نوع حافظه است. هارد اکسترنال از یک موتور مکانیکی و یک هد تشکیل شده است. داده‌ها روی دیسک قرار می‌گیرند و حین چرخش هارد، هد، داده‌ها را می‌خواند. به همین دلیل به مرور زمان، به دلیل ساییده شدن هد رو دیسک، هارد خراب می‌شود. بنابراین اگر نیاز دارید که دائماً حافظه خود را جابه‌جا کنید، خریدهارداکسترنال گزینه مناسبی برای نیاز شما نیست؛ بلکه بهتر است به سراغ فلش مموری بروید.

سرعت

هارد اکسترنال به دلیل همان ماهیت مکانیکی که قبلاً توضیح داده شد، سرعت پایین‌تری نسبت به فلش مموری دارد. به‌این‌ترتیب خواندن اطلاعات از هارد نسبت به فلش مموری پروسه‌ای زمان‌برتر است.

 

هارد اکسترنال یا فلش مموری

اگر بخواهید انتخابی هوشمندانه بین هارد اکسترنال یا فلش مموری داشته باشید همه چیز به خود شما و کاربردی که حافظه را برای آن تهیه می‌کنید برمی‌گردد.

اگر به دنبال حافظه‌ای برای انتقال سریع اطلاعات کم‌حجم هستید و یا نیاز دارید این اطلاعات را بدون هیچ وسیله جانبی به گوشی خود انتقال دهید، خرید فلش مموری با قابلیت otg انتخاب هوشمندانه‌ای است.

درصورتی‌که بک آپ گرفتن از اطلاعات حیاتی و حجیم، هدف شما از خرید یک حافظه است، بهتر است به سراغ هارد اکسترنال بروید.

قیمت، فاکتور تعیین‌کننده دیگری در انتخاب بین هارد اکسترنال یا فلش مموری است. در ظرفیت‌های یکسان تقریبا قیمت یک هارد اکسترنال یک ترابایت با یک فلش مموری 256 گیگ برابری می‌کند. درواقع قیمت فلش در ظرفیت برابر تقریبا چهار برابر قیمت هارد اکسترنال است. بنابراین اگر فاکتور قیمت برای شما مهم است و به حافظه زیادی هم نیاز دارید انتخاب هارد اکسترنال هوشمندانه‌تر است.